Wat zijn vitamines en mineralen?

Elk lichaam heeft vitamines en mineralen nodig voor een normale ontwikkeling en om gezond te blijven. Wat zijn vitamines en mineralen? Dit zijn voedingsstoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in je voeding en in drinken. Het levert geen energie voor je lichaam, maar wel heel veel andere voordelen. Je lichaam kan zelf geen vitamines en mineralen aanmaken, dus het is essentieel om dit voldoende binnen te krijgen. Als dit niet lukt, is het zeker aan te raden om de vitamine en/of mineraal waar je tekort aan hebt bij te supplementeren. Zeker mensen die veel trainen of een bepaalde leefstijl hebben zoals veganisten, kunnen hier veel baat bij hebben.

De in vetoplosbare vitamines A, D, E en K kan je vinden in vetrijke producten zoals noten of avocado. De overige in wateroplosbare vitamines vind je onder andere in groente, peulvruchten, zuivel, graanproducten en fruit. Een tekort aan vitamines kan slecht zijn voor de gezondheid. Het kan zijn dat je via je voeding of leefstijl niet voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt, of de opname kan verstoord worden door bijvoorbeeld ziekte. Ook als je in een calorietekort zit om af te slanken kan het zijn dat je tekorten krijgt.

Voorkom een tekort aan vitamines en mineralen

Om een tekort te voorkomen is het aan te raden om ten eerste gebruik te maken van een multivitamine. Bij het gebruik van multivitamine ben je een stuk zekerder dat je voldoende vitamines en mineralen binnen krijgt. In Nederland is het daarbij zeker aan te raden om hierbij een vitamine D3 bij te nemen. Vitamine D3 is afkomstig van de zon. Je neemt deze vitamine uit het zonlicht op via je huid. Zodra er geen tot weinig zonlicht is of als je huid bedekt is met kleding neem je D3 niet voldoende meer op. Door deze vitamine bij te supplementeren kan je het welbekende winterdipje voorkomen en je energielevels op peil houden.

Als je merkt dat je eenzijdig eet, weinig eet of altijd bepaalde voedingsmiddelen laat liggen, kijk dan wat voor vitamines en mineralen je onvoldoende binnenkrijgt. Zo hebben veganisten baat bij het supplementeren van B12, aangezien dit voornamelijk voorkomt in dierlijke producten. Een bekend mineraal dat vaak door sporters bij genomen wordt is magnesium. Magnesium zorgt voor de productie van energie, het is nodig voor de overdracht van zenuwprikkels en het functioneren van de spieren. Als je langdurig, regelmatig en intensief sport daalt je magnesiumwaarde en dus is het van belang deze weer goed aan te vullen.